Titolo del corso: Fashion Business

Ente erogatore: Istituto Marangoni - The School of Fashion

Comparto: Moda

Canale formativo: Corso di formazione privato

Regione: Lombardia Toscana

Provincia: Firenze

Comune: Firenze

Modalità di finanziamento:

Autofinanziato

tassa di iscrizione € 4.000
retta scolastica EU € 14.600
retta scolastica non-EU € 17.700

Sito web del corso: http://www.istitutomarangoni.com/it/corsi-di-moda/undergraduate/ba-hons-degree--programmi-triennali-/fashion-business/#OPPORTUNIT-DI-CARRIERA

Obiettivi

I professionisti del fashion business guidano lo spirito tattico ed imprenditoriale di un’azienda di moda. Essi lavorano con la produzione, con la comunicazione, con il marketing ed il retail e devono avere una conoscenza approfondita del panorama della moda. Sono in grado di identificare con estrema precisione gli strumenti per l’efficace posizionamento di un brand, di una collezione o anche di un singolo prodotto nel mercato della moda e del lusso. Sono esperti nel business della moda.
Questo corso triennale full-time è un mix strategico ed orientato al mercato delle principali prospettive del fashion business. Affronta tematiche fondamentali quali strategia, budgeting, economia, sviluppo di prodotto, fashion marketing, comunicazione, branding, gestione delle operazioni di retail, canali di distribuzione globale, ma anche gestione del rapporto con il consumatore e CSR. Quello della moda è un settore in costante evoluzione; pertanto, sia le strategie di marketing collaudate che quelle contemporanee sono analizzate allo scopo di raggiungere gli obiettivi di business.

Tematiche e contenuti

I partecipanti apprenderanno strategie di brand marketing e di sviluppo, identificando i valori che caratterizzano l’identità e la “firma” di un prodotto o di un brand. Attraverso lo studio delle dinamiche culturali, sociologiche e storiche della moda, saranno in grado di comprendere le influenze dei trend nei diversi paesi e nelle diverse realtà, nonché il loro impatto sulle performance di vendita. Il corso affronta questioni contemporanee del settore quali sostenibilità e digital marketing dei nuovi media (piattaforme virtuali, e-commerce, social media) lavorando per definire una proposta commerciale che risponda alle esigenze del settore della moda di oggi. Particolare attenzione è altresì rivolta alla valutazione della concorrenza ed alle tecniche di analisi della stessa. Attraverso i principi dell’economia e della finanza, i partecipanti saranno in grado di misurare la profittabilità e garantire il rispetto dei budget e delle strategie, implementando specifici sistemi di controllo dei costi. Condurre una collezione di moda o un prodotto di lusso attraverso i canali distributivi dell’ingrosso e al dettaglio comporta una concreta predisposizione al business e competenze di comunicazione creativa: il completamento del processo richiede particolare attenzione nella determinazione del target di riferimento e delle fasce di prezzo, nonché un’accurata pianificazione delle promozioni e dei canali di distribuzione.
Al termine del corso, i partecipanti realizzeranno un progetto di ricerca orientato alla stesura di un business plan per una start-up o per lo sviluppo di un marchio esistente. Acquisiranno competenze che appartengono al mondo reale, collaborando con aziende internazionali nello sviluppo di progetti e nell’analisi di case study, ma anche partecipando a visite guidate presso le aziende o attraverso seminari e discorsi tenuti da professionisti ed esperti del settore in visita presso la scuola.
Questo programma è parte del percorso di studi triennale in fashion business. Partendo dal fashion business come materia di insegnamento cardine, i partecipanti si specializzeranno nell’area di maggiore interesse, a seconda delle proprie passioni e del proprio talento creativo.
Questo corso è disponibile anche come Ba (Hons) degree quadriennale (con anno di inserimento lavorativo sandwich)

Tematiche
• Il fashion system, fattori di previsione e consumer market
• Tendenze, movimenti culturali, innovazione
• Processi di lavorazione e produzione
• Il ruolo del fashion buyer
• Strategie di marketing e strumenti di comunicazione
• Brand e branding
• Finanza e management control
• Fashion retailing & digital marketing
• La storia della moda fino a oggi
• Teorie e pratiche della ricerca creativa

Metodologia didattica

Aula Laboratori Pratica/Esercitazioni/Lavori di gruppo/Visite aziendali Teoria/Lezioni frontali Workshop/seminari

Programme methods:
The programme is designed to facilitate the development of a student who will be highly employable and will allow them to investigate
and develop their strengths.
The programme will present students with a variety of approaches to learning and assessment strategies that will promote intellectual, imaginative, analytical and critical judgement.
It will allow students to develop understanding as well as their presentation and communication skills, which they will be able to demonstrate in a variety of forms.
A combination of different learning and teaching methodologies are employed in order to promote reflective learning and develop generic transferable skills.
Methods include:
• projects to encourage independent learning through investigation, enquiry and problem solving;
• group project to enhance interpersonal and collaborative skills;
• tutorials and group tutorials to facilitate shared experiences and best practice;
• seminars, formal lectures and workshops;
• study, trips, external projects and competitions present the students with another dimension to their leaning experience;
• guest speakers provide the students with a full, broader and real prospective to their specialist field of study.
Students will have the opportunity to demonstrate their achievement of the intended learning outcomes through a variety of tests appropriate to their field of study.
Course Specific Assessment Criteria:
The methods of assessment used give breadth and depth, which allow for both the formative and summative assessment of every student at each stage of the programme

Verifica degli apprendimenti

Assessment methods to support learning:
The programme uses a balanced assessment system, both summative and formative as an integral part of gathering information on student learning. Different forms of assessment can, and where appropriate should, be used to test different types of skills and learning.
Formative Assessment:
Formative assessment informs both teachers and students about student understanding at a point when timely adjustments can be made. In formative assessment students could be involved in the assessment process. These formative assessment situations will also give students an opportunity to learn to critique the work of others. Some of the instructional strategies that will be used formatively include the following:
• criteria and goal setting: asking students to participate in establishing what should be included in criteria for success;
• self and peer assessment: With peer evaluation, students see each other as resources for understanding and checking for quality work against previously established criteria;
• student record keeping: helps students better understand their own learning as evidenced by their classroom work. This process of students keeping ongoing records of their work not only engages students, it also helps them, beyond a “grade,” to see where they started and the progress they are making toward the learning goal.
Summative Assessments:
These assessments are a means of gauging student learning, at a particular point in time, relative to established marking criteria.
Summative assessments > can occur during as well as at the end of each unit and concentrate on specific evidence of student work, examples as follows:
Portfolio Assessment > is used to assess a variety of projects that have been developed throughout the unit.
Practical Coursework > allows the students to demonstrate their understanding and application of practical areas of study.
Written Reports > are required is some study areas, where a clear and structured brief is provided and the students are asked to submit work to me marked independently and anonymously by staff.
Formal Examinations > are required is some study areas.
Presentations > are used in some subjects to allow the student to develop their professional communication and presentation skills.
Student Projects > are used when the student is required to submit work to be marked independently and anonymously.

Requisiti in entrata

Admission is based on the reasonable expectation that the student will be able to fulfil the objectives of the programme and achieve the standard required for the award.
Admission requirements are listed below.
Candidates must have a sufficient command of the English or the chosen language of the course to be able to meet the requirements of the programme in every respect.
When considering the suitability of an applicant for a place on the programme the Admissions team will usually take the following factors into account:
• the applicant’s qualifications (High School Diploma or equivalent school certificate);
• the applicant’s personal statement;
• a portfolio of work (if appropriate to the subject).

Sbocchi professionali

• Retail manager
• Business developer
• Direttore commerciale
• Project manager
• Operations manager

Articolazione del corso

Year 1
Introduction to the Fashion Business
Alpha Marketing
The Luxury Fashion Product
Principles of Business
Year 2
Visual and Emotional Branding
Core Marketing in the Luxury Sphere
Core Fashion Lab Project
Core Finance and Management Control
Year 3
Omnichannel Distribution
Honours Project Fashion Business
Future of Fashion

Durata del corso (mesi)

36

Ore erogate

N.D.

Utilizzando il sito, accetti l'utilizzo dei cookie da parte nostra. maggiori informazioni

Questo sito utilizza i cookie per fornire la migliore esperienza di navigazione possibile. Continuando a utilizzare questo sito senza modificare le impostazioni dei cookie o cliccando su "Accetta" permetti il loro utilizzo.

Chiudi