Titolo del corso: Fashion Styling and creative direction
Ente erogatore: Istituto Marangoni - The School of Fashion
Comparto: Moda
Canale formativo: Corso di formazione privato
Regione: Lombardia Toscana
Provincia: Milano
Comune: Milano
Modalità di finanziamento: autofinanziato tassa di iscrizione € 4.000
retta scolastica EU € 14.600
retta scolastica non-EU € 17.700
Sito web del corso: N.D.
Obiettivi
Spinti da una forte passione per lo stile, e forti di una mente altamente creativa e ricca di idee visive, i partecipanti a questo corso impareranno a riconoscere, reinventare e definire l’immagine di un capo, di un prodotto o di un marchio. Dopo aver ricevuto un’adeguata istruzione di altissimo livello, essi saranno pronti ad iniziare la propria carriera da stylist, con la possibilità di continuare ad utilizzare il loro talento in diverse aree del settore moda e creatività, inclusi editoria, pubblicità, immagine e restyling di marca, social media e visual merchandising, ma anche la produzione di video musicali e film.
Questo corso triennale full time prepara stylist altamente qualificati in grado di creare nuovi percorsi narrativi utilizzando strategie creative ed operative del business della moda e del lusso. I partecipanti comprenderanno come utilizzare i media per attirare seguaci e valorizzare l’identità del brand, ma impareranno anche ad instaurare relazioni tra le aree creative ed organizzative del brand stesso o del progetto implementato per un’azienda. Dopo aver compreso il ruolo e le responsabilità della figura professionale dello stylist, i partecipanti impareranno come mettere insieme, organizzare, e guidare un team di esperti al fine di assicurare il buon esito di un progetto destinato ad apparire su riviste, online o sulla passerella, sapranno comunicare il messaggio giusto, al momento giusto, ed al giusto target di riferimento.
Tematiche e contenuti
Partendo da una solida base nell’ambito dello styling, questo corso prosegue con l’esplorazione di molteplici aree del settore moda, dove la gestione del processo creativo risulta essere di primaria importanza. I partecipanti saranno incoraggiati a sviluppare le proprie idee e sperimentare con la produzione di una serie di progetti visual, come editoriali, video virali, proposte di immagine e restyling del brand, campagne pubblicitarie interattive, campagne stampa e contenuti visivi per i social media. Il corso fornisce anche competenze basilari nell’ambito del fashion copywriting, PR e media planning, nella gestione della produzione per il settore moda, per tutto ciò che riguarda business planning, gestione del tempo, budget e scadenze nella pubblicità. Lo studio della storia dell’arte, del design, del costume e della cultura della moda offriranno le competenze necessarie per la valutazione critica di un brand o dello stile di vita del cliente. L’analisi dello stile apporta forma, realtà ed energia all’interno dello spazio visivo: rappresenta la ‘realtà’ materiale dell’immagine.
I partecipanti impareranno a creare uno stile immediatamente riconoscibile nella produzione e nello sviluppo di servizi fotografici live, anche gestendo il team coinvolto nel processo della fotografia, dell’image editing, dell’allestimento di set, immagini ferme e in movimento, luci, direzione e scelte di make-up, acconciature ed accessori. Essi saranno incoraggiati a decodificare stereotipi e pensare al posizionamento dell’immagine da una prospettiva diversa, verso la scoperta di uno stile unico e personale. Questo programma è parte del percorso di studi in fashion styling. Partendo dal fashion styling come materia di insegnamento cardine, i partecipanti si specializzeranno nell’area di interesse scegliendo tra diverse possibilità a seconda delle proprie inclinazioni e del proprio stile creativo.
Questo corso è disponibile anche come BA (Hons) degree quadriennale (con anno sandwich)
Tematiche
• Fashion Styling
• Digital Styling redazionale ed editoriale
• Composizione fotografica
• Immagini in movimento
• Sviluppo delle immagini
• Copywriting, PR e pianificazione media
• Fashion Production Management
• Social media, blogging e commercial media presence
• Patrimonio dell’abito e dell’accessorio
• Design portfolio professionale
• Metodologia di ricerca
Metodologia didattica
The programme is designed to facilitate the development of a student who will be highly employable and will allow them to investigate and develop their strengths.
The programme will present students with a variety of approaches to learning and assessment strategies that will promote intellectual, imaginative, analytical and critical judgement.
It will allow students to develop understanding as well as their presentation and communication skills, which they will be able to demonstrate in a variety of forms.
A combination of different learning and teaching methodologies are employed in order to promote reflective learning and develop
generic transferable skills.
Methods include:
• projects to encourage independent learning through investigation, enquiry and problem solving;
• group project to enhance interpersonal and collaborative skills;
• tutorials and group tutorials to facilitate shared experiences and best practice;
• seminars, formal lectures and workshops;
• study, trips, external projects and competitions present the students with another dimension to their leaning experience;
• guest speakers provide the students with a full, broader and real prospective to their specialist field of study.
Students will have the opportunity to demonstrate their achievement of the intended learning outcomes through a variety of tests
appropriate to their field of study.
Verifica degli apprendimenti
Assessment methods to support learning:
The programme uses a balanced assessment system, both summative and formative as an integral part of gathering information on student learning. Different forms of assessment can, and where appropriate should, be used to test different types of skills
and learning.
Formative Assessment:
Formative assessment informs both teachers and students about student understanding at a point when timely adjustments can be made. In formative assessment students could be involved in the assessment process. These formative assessment situations will also give students an opportunity to learn to critique the work of others. Some of the instructional strategies that will be used formatively include the following:
• criteria and goal setting: asking students to participate in establishing what should be included in criteria for success;
• self and peer assessment: With peer evaluation, students see each other as resources for understanding and checking for quality work against previously established criteria;
• student record keeping: helps students better understand their own learning as evidenced by their classroom work. This process of students keeping ongoing records of their work not only engages students, it also helps them, beyond a “grade,” to see where they started and the progress they are making toward the learning goal.
Summative Assessments: These assessments are a means of gauging student learning, at a particular point in time, relative to established marking criteria.
Summative assessments > can occur during as well as at the end of each unit and concentrate on specific evidence of student work, examples as follows:
Portfolio Assessment > is used to assess a variety of projects that have been developed throughout the unit.
Practical Coursework > allows the students to demonstrate their understanding and application of practical areas of study.
Written Reports > are required is some study areas, where a clear and structured brief is provided and the students are asked to submit work to me marked independently and anonymously by staff.
Formal Examinations > are required is some study areas.
Presentations > are used in some subjects to allow the student to develop their professional communication and presentation skills.
Student Projects > are used when the student is required to submit work to be marked independently and anonymously.
Requisiti in entrata
Admission is based on the reasonable expectation that the student will be able to fulfil the objectives of the programme and achieve the standard required for the award.
Admission requirements are listed below.
Candidates must have a sufficient command of the English or the chosen language of the course to be able to meet the requirements of the programme in every respect.
When considering the suitability of an applicant for a place on the programme the Admissions team will usually take the following factors into account:
• the applicant’s qualifications (High School Diploma or equivalent school certificate);
• the applicant’s personal statement;
• a portfolio of work (if appropriate to the subject).
Sbocchi professionali
• Creative Director
• Art Director
• Image Consultant
• Personal Stylist
• Wardrobe Consultant
• Personal Shopper
Articolazione del corso
Year 1
Fashion Image
New Media Environment
Professional Fashion Panorama
Fashion Cultures Contextualisation
Year 2
Fashion Branding
Still Life
Fashion Editorial
History of Art and Design
Year 3
Fashion Campaign
Final Major Project Fashion Styling and Creative Direction